Sumber-sumber awal Kesultanan Melayu Melaka.
v 10/19/11
o Menurut "Suma
Oriental", Parameswara ialah seorang raja Palembang yang menggantikan
ayahandanya, Raja Sam Agi . Beliau diserang oleh Raja Jawa, Batara Tamavill ,
sewaktu beliau menggelarkan dirinya sebagai Mjeura "orang yang
berani"
Ø 10/19/11
o Dengan seribu pengikutnya, beliau
menuju ke pantai barat Semenanjung Melayu untuk mencari tempat perlindungan
yang baru.
o Menurut Sejarah Melayu
"Malay Annals" yang dikarang oleh Tun Sri Lanang pada tahun
1565 , Parameswara melarikan diri ke Muar tetapi diganggu oleh biawak yang
tidak terkira banyaknya.
o Penetapan di tempat yang kedua di
Kota Burok juga gagal kerana kubu pertahanan yang mereka cuba mendirikan runtuh
dengan serta merta.
Ø 10/19/11
o Kemudian Parameswara berpindah ke
Sening Ujong . Setelah berada di sana, beliau melantik seorang menteri untuk
mewakili dirinya dan kemudiannya beliau tiba di Sungai Bertam , iaitu suatu
kawasan persisiran pantai. Ketika itu, orang-orang Seletar mendiami di situ dan
mereka meminta Parameswara menjadi raja.
Ø 10/19/11
o Semasa berburu di muara Sungai
Bertam, Parameswara ternampak seekor pelanduk menendang salah seekor daripada anjing-anjing
burunya. Parameswara tertarik dengan kegagahan pelanduk itu lalu beliau
memutuskan membina sebuah penempatan di kawasan tersebut. Selepas menanyakan
nama pokok (Pokok Melaka) yang diteduhnya, Parameswara menamakan tempat itu
"Melaka".
Ø 10/19/11
§ TEMPOH KESULTANAN MELAYU MELAKA
o Sultan Iskandar Shah 1400 – 1424
o Sultan Muhammad Shah 1424 – 1444
o Sultan Abu Syahid 1444 – 1445
o Sultan Muzaffar Shah 1445 – 1459
o Sultan Mansur Shah 1459 – 1477
o Sultan Alauddin Riayat Shah 1477 –
1488
o Sultan Mahmud Shah 1488 – 1511
Ø 10/19/11
§ Sumber tempatan tentang Kesultanan
Melayu Melaka
o Sumber-sumber tempatan ertinya
sumber-sumber mengenai Melaka yang ditulis dalam bahasa Melayu dan telah
menjadi klasik dalam korpus kesusasteraan Melayu tradisional.
Ø 10/19/11
o
Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) merupakan satu karya
sejarah mengenai kebangkitan , kegemilangan dan kejatuhan zaman Kesultanan
Melayu Melaka yang ditulis oleh beberapa orang pengarang Melayu. Namun terdapat
pendapat yang mendakwa apabila (Portugis) menakluk Melaka, salinan Sejarah
Melayu telah dibawa ke Goa.
Ø 10/19/11
o Terdapat sekurang-kurangnya 29 versi
tetapi versi yang paling mashyur adalah versi Shellabear . Menurut pengenalan
Sejarah Melayu naskah Shellabear, Yang diPertuan Raja di Hilir Sultan Abdullah
Mu'ayat Syah ibni'l Sultan Abdul Jalil Syah telah mengutuskan Seri Nara Wangsa
Tun Bambang untuk memerintah Bendahara Paduka Raja Tun Muhammad@Mahmud (Tun Sri
Lanang) pada hari Khamis, 12 Rabiul Awal 1021 bersamaan 13 Mei 1612 agar menyunting
salinan Sejarah Melayu yang dibawa oleh Orang Kaya Sogoh dari Goa/Gowa.
Ø 10/19/11
o Sehingga hari ini,
sekurang-kurangnya 29 salinan Sejarah Melayu , yang terdiri daripada pelbagai
versi telah dijumpai. Ini membuat perkara-perkara yang lebih kompleks seperti
yang mereka berbeza dari segi penyampaian kandungan dan pendekatan, walaupun
subjek dan tema penceritaan yang sama iaitu raja-raja Melaka.
Ø 10/19/11
o Sejarah Melayu Sulalatus Salatin
dianggap penting kerana ia memberikan adat istiadat kerajaan , susunan raja
Melayu dan sejarah kerajaan Melayu dan boleh dikatakan menyerupai konsep
Sejarah Sahih China , di mana pada setiap pertukaran Dinasti di China , sejarah
Dinasti sebelumnya akan ditulis dan disimpan di arkib negara tersebut.
Ø 10/19/11
o Kandungan pada ilmu bahasa yang
berbeza telah menyebabkan banyak kekeliruan dalam kalangan ahli sejarah yang
menggunakan Sejarah Melayu untuk memahami penulisan sejarah Melaka.
o Sebagai contoh, beberapa versi
mendakwa bahawa jawatan Laksamana diperkenalkan di Melaka semasa pemerintahan
Sultan Muhammad Shah (Raja Kecil Besar). Versi lain menyatakan bahawa ia dibuat
semasa pemerintahan Sultan Shah Muhammad .
Ø 10/19/11
o Terdapat juga versi Sejarah Melayu
yang menyatakan bahawa Hang Tuah berasal dari Duyung di Melaka , manakala yang
lain mengesahkan bahawa dia adalah seorang Bugis dari Sulawesi.
o Cara terbaik dan hanya untuk ahli
sejarah adalah dengan menggunakan Sejarah Melayu sebagai cara yang berhati-hati
dan sebagai objektif yang mungkin di dalam batas-batas pentaksiran dan
penulisan sejarah dan memahami masalah pertembungan dalam ilmu bahasa .
Ø 10/19/11
o “ Tiada teks satu (Sejarah Melayu)
boleh diterima sebagai, prioriti, lebih tepat mencerminkan badan tradisi yang
terletak di belakang Sejarah Melayu atau lebih dekat kepada kebenaran sejarah.
Nilai sejarah tradisi sejarah Melayu terletak tidak dalam mana-mana teks
tertentu, tetapi dalam kajian perbandingan semua versi varian.”
Ø 10/19/11
o Dua teks yang ditulis dalam genre
undang-undang termasuk Undang-undang Melaka (Undang-Undang Melaka) atau Hukum
Kanun Melaka (Undang-undang Kanun Melaka), dan Undang-undang Laut Melaka
(Undang-undang Maritim Melaka) yang terdapat dalam beberapa versi.
v Kesimpulan
o Sumber-sumber awal mengenai
Kesultanan Melayu Melaka seperti sumber tempatan, sumber dari China, sumber
dari Arab, sumber dari Barat dan sumber arkeologi dan lain-lain lagi memainkan
peranan yang amat penting dalam penerokaan pensejarahan zaman lalu khususnya
Kesultanan Melayu Melaka.
o Tanpa sumber-sumber ini, maka
sukarlah ahli sejarah mengenalpasti situasi yang sebenar pada masa silam.
Topic 2 : Bincangkan
aplikasi hokum kanun Melaka dan kesannya kepada undang-undang di Malaysia
Ø Latarbelakang Hukum Kanun Melaka
(HKM) :
- Disusun
dengan lengkap oleh Sidi Ahmad.
- Terbahagi
kepada dua iaitu Hukum Kanun Melaka ( Undang-undang Negeri) dan
Undang-undang Laut Melaka.
- Terdapat
pengaruh Islam dan Hindu.
- Isi
kandungannya meliputi undang-undang Jenayah, Muamalah,
Kekeluargaan, keteranagan dan Acara.
Ø Undang-undang Islam dalam Hukum
Kanun Melaka
- Undang-undang
Jenayah- terbahagi kpd 3 bahagian.
- Hukum
Qisas
Dinyatakan sesispa yg mengambil nyawa (membunuh) orang akan dibalas
bunuh.Orang Islam yg membunuh orng kafir tak dikenekan qisas. Dalam soal
mencederakan anggota juga akan dibalas perbuatan yg sama dan setimpal.
Hala ini selari dengan surah al-Maidah ayat 45. Hukum Diat Fasal 17
HKM menyatakan pembunuh dengan sengaja jika diberi maaf oleh waris akan
dikenakan Diat(denda) Hal ini selari dengan mazhab Shafiee.Hukum Hudud
berhubung dengan kesalahan zina,Qazaf,Mencuri, Minum arak dan Murtad.
Sbgai cth kesalahan zina akan direjam sampi mati bagi yg tlh berkahwin dan
disebat 100 x bagi yg belum berkahwin. Hal ini selari dengan surah anNur
ayat 2 dan juga Hadith. Bagi kesalahan Qazaf akan disebat 80x sebatan.Bagi
kesalahan minum arak akan disebat 40x sebatan. Hukum Ta’zir bagi
kesalahan yg tidak dikenakan hudud dan qisas sprit mencuri tak cukup nisab
akan dikenakan ta’zir. Cth akan diminta pulang smula barang yg dicuri atau
digantung dileher dan di arak keliling kampong sebagai pengjaran.
Ø Undang-undang Muamalah,
- Ini
berhubung dengan jual beli, riba, sewa, pinjam meminjam ada dinyatakan
dalam fasal 30HKM. Cth disebut dengan nyata haramnya riba, tidak blh berniaga
dengan orng gila.
Ø Undang-undang Keluarga
- Ini
berhubung dengan perkahwinan,perceraian,wali talah dan sebagainya.Dlm hal
ini semuanya selari dengan hukum Islam.
Ø Undang-undang Keterangan dan Acara
- Hal
ini adalah berkaitan dengan syarat-syarat menjadi Sultan seperit mesti
Islam, adil, pengampun,pemurah dan sebagainy. Disini dinyatakan juga
hakim/ kadi dilarang menerima hadiah.
Penglibatan Ulamak dlm soal pentadbiran negeri disebut
dengan nyata. Ulamak dan Kadi terlibat aktif dalam soal pertabalan, perkahwianan
pemakaman seseorang raja/sultan. Meskipun pengaruh Islam amat ketara dalam
hokum Kanun Melaka, masih terdapat banyak pengaruh Hindu dan adat Melayu yang
bertentangan dengan Islam seperti perkara di bawah.
Ø Undang-undang yang Tidak Selari
Dengan Islam :
- Sultan
berada di atas undang-undang ( Konsep Devaraja)
- Hukuman
qisas tidak dikenakan kepada sultan/ kerabat raja contohnya Raja
Muhammad telah membunuh Tun Besar, hukuman dibuang negeri.
- Hukuman hudud tidak dikenakan kepada sultan contoh Sultan Mahmud telah berzina dengan isteri orang.
Ø Mengamalkan Diskriminasi Dalam
Undang-undang :
- Tidak
amalkan persamaan taraf, ini kerana ada larangan memakai warna
kuning, bina rumah seperti
Ø Konsep Daulat dan Tulah :
- Amalkan
konsep pantang derhaka kepada raja/sultan walaupun memerintah dengan
zalim.
·
Pengaruh adat Temenggung :
- Mengikut
Yusuf Hashim hanya 41% sahaja Hukum Kanun Melaka yang mempunyai Islam dan
selebihnya pengaruh daripada Adat Temenggung.
Kesimpulan
Walaupun HKM diamalkan dengan meluas di Melaka
dan menjadikan Islam sebagai rujukan namun masih ada ruang yang
bertentyangan dengan syarak.
Disediakan oleh,
Juriha Omar
Rujukan
http://www.slideshare.net/azlanmy73/bincangkan-sumber-sumber-awal-tentang-kesultanan-melayu-melaka
No comments:
Post a Comment