Saturday, 20 September 2014

Bincangkan sumber-sumber awal Kesultanan Melayu Melaka & aplikasi hokum kanun Melaka dan kesannya kepada undang-undang di Malaysia



Sumber-sumber awal Kesultanan Melayu Melaka.

v  10/19/11
o    Menurut "Suma Oriental", Parameswara ialah seorang raja Palembang yang menggantikan ayahandanya, Raja Sam Agi . Beliau diserang oleh Raja Jawa, Batara Tamavill , sewaktu beliau menggelarkan dirinya sebagai Mjeura "orang yang berani"
Ø  10/19/11
o    Dengan seribu pengikutnya, beliau menuju ke pantai barat Semenanjung Melayu untuk mencari tempat perlindungan yang baru.
o    Menurut Sejarah Melayu "Malay Annals" yang dikarang oleh Tun Sri Lanang pada tahun 1565 , Parameswara melarikan diri ke Muar tetapi diganggu oleh biawak yang tidak terkira banyaknya.
o    Penetapan di tempat yang kedua di Kota Burok juga gagal kerana kubu pertahanan yang mereka cuba mendirikan runtuh dengan serta merta.
Ø  10/19/11
o    Kemudian Parameswara berpindah ke Sening Ujong . Setelah berada di sana, beliau melantik seorang menteri untuk mewakili dirinya dan kemudiannya beliau tiba di Sungai Bertam , iaitu suatu kawasan persisiran pantai. Ketika itu, orang-orang Seletar mendiami di situ dan mereka meminta Parameswara menjadi raja.





Ø  10/19/11
o    Semasa berburu di muara Sungai Bertam, Parameswara ternampak seekor pelanduk menendang salah seekor daripada anjing-anjing burunya. Parameswara tertarik dengan kegagahan pelanduk itu lalu beliau memutuskan membina sebuah penempatan di kawasan tersebut. Selepas menanyakan nama pokok (Pokok Melaka) yang diteduhnya, Parameswara menamakan tempat itu "Melaka".
Ø  10/19/11

§  TEMPOH KESULTANAN MELAYU MELAKA
o    Sultan Iskandar Shah 1400 – 1424
o    Sultan Muhammad Shah 1424 – 1444
o    Sultan Abu Syahid 1444 – 1445
o    Sultan Muzaffar Shah 1445 – 1459
o    Sultan Mansur Shah 1459 – 1477
o    Sultan Alauddin Riayat Shah 1477 – 1488
o    Sultan Mahmud Shah 1488 – 1511
Ø  10/19/11

§  Sumber tempatan tentang Kesultanan Melayu Melaka
o    Sumber-sumber tempatan ertinya sumber-sumber mengenai Melaka yang ditulis dalam bahasa Melayu dan telah menjadi klasik dalam korpus kesusasteraan Melayu tradisional.


Ø  10/19/11
o   Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) merupakan satu karya sejarah mengenai kebangkitan , kegemilangan dan kejatuhan zaman Kesultanan Melayu Melaka yang ditulis oleh beberapa orang pengarang Melayu. Namun terdapat pendapat yang mendakwa apabila (Portugis) menakluk Melaka, salinan Sejarah Melayu telah dibawa ke Goa.

Ø  10/19/11
o    Terdapat sekurang-kurangnya 29 versi tetapi versi yang paling mashyur adalah versi Shellabear . Menurut pengenalan Sejarah Melayu naskah Shellabear, Yang diPertuan Raja di Hilir Sultan Abdullah Mu'ayat Syah ibni'l Sultan Abdul Jalil Syah telah mengutuskan Seri Nara Wangsa Tun Bambang untuk memerintah Bendahara Paduka Raja Tun Muhammad@Mahmud (Tun Sri Lanang) pada hari Khamis, 12 Rabiul Awal 1021 bersamaan 13 Mei 1612 agar menyunting salinan Sejarah Melayu yang dibawa oleh Orang Kaya Sogoh dari Goa/Gowa.
Ø  10/19/11
o    Sehingga hari ini, sekurang-kurangnya 29 salinan Sejarah Melayu , yang terdiri daripada pelbagai versi telah dijumpai. Ini membuat perkara-perkara yang lebih kompleks seperti yang mereka berbeza dari segi penyampaian kandungan dan pendekatan, walaupun subjek dan tema penceritaan yang sama iaitu raja-raja Melaka.


Ø  10/19/11
o    Sejarah Melayu Sulalatus Salatin dianggap penting kerana ia memberikan adat istiadat kerajaan , susunan raja Melayu dan sejarah kerajaan Melayu dan boleh dikatakan menyerupai konsep Sejarah Sahih China , di mana pada setiap pertukaran Dinasti di China , sejarah Dinasti sebelumnya akan ditulis dan disimpan di arkib negara tersebut.
Ø  10/19/11
o    Kandungan pada ilmu bahasa yang berbeza telah menyebabkan banyak kekeliruan dalam kalangan ahli sejarah yang menggunakan Sejarah Melayu untuk memahami penulisan sejarah Melaka.
o    Sebagai contoh, beberapa versi mendakwa bahawa jawatan Laksamana diperkenalkan di Melaka semasa pemerintahan Sultan Muhammad Shah (Raja Kecil Besar). Versi lain menyatakan bahawa ia dibuat semasa pemerintahan Sultan Shah Muhammad .
Ø  10/19/11
o    Terdapat juga versi Sejarah Melayu yang menyatakan bahawa Hang Tuah berasal dari Duyung di Melaka , manakala yang lain mengesahkan bahawa dia adalah seorang Bugis dari Sulawesi.
o    Cara terbaik dan hanya untuk ahli sejarah adalah dengan menggunakan Sejarah Melayu sebagai cara yang berhati-hati dan sebagai objektif yang mungkin di dalam batas-batas pentaksiran dan penulisan sejarah dan memahami masalah pertembungan dalam ilmu bahasa .

Ø  10/19/11
o    “ Tiada teks satu (Sejarah Melayu) boleh diterima sebagai, prioriti, lebih tepat mencerminkan badan tradisi yang terletak di belakang Sejarah Melayu atau lebih dekat kepada kebenaran sejarah. Nilai sejarah tradisi sejarah Melayu terletak tidak dalam mana-mana teks tertentu, tetapi dalam kajian perbandingan semua versi varian.”
Ø  10/19/11
o    Dua teks yang ditulis dalam genre undang-undang termasuk Undang-undang Melaka (Undang-Undang Melaka) atau Hukum Kanun Melaka (Undang-undang Kanun Melaka), dan Undang-undang Laut Melaka (Undang-undang Maritim Melaka) yang terdapat dalam beberapa versi.

v  Kesimpulan
o    Sumber-sumber awal mengenai Kesultanan Melayu Melaka seperti sumber tempatan, sumber dari China, sumber dari Arab, sumber dari Barat dan sumber arkeologi dan lain-lain lagi memainkan peranan yang amat penting dalam penerokaan pensejarahan zaman lalu khususnya Kesultanan Melayu Melaka.
o    Tanpa sumber-sumber ini, maka sukarlah ahli sejarah mengenalpasti situasi yang sebenar pada masa silam.






      Topic 2 : Bincangkan aplikasi hokum kanun Melaka dan kesannya kepada undang-undang di Malaysia

Ø  Latarbelakang Hukum Kanun Melaka (HKM) :
  • Disusun dengan lengkap oleh Sidi Ahmad.
  • Terbahagi kepada dua iaitu Hukum Kanun Melaka ( Undang-undang Negeri) dan  Undang-undang Laut Melaka.
  • Terdapat pengaruh Islam dan Hindu.
  • Isi kandungannya meliputi undang-undang Jenayah, Muamalah, Kekeluargaan,   keteranagan dan Acara.
Ø  Undang-undang Islam dalam Hukum Kanun Melaka
  1. Undang-undang Jenayah- terbahagi kpd 3 bahagian.
  2. Hukum Qisas Dinyatakan sesispa yg mengambil nyawa (membunuh) orang akan dibalas bunuh.Orang Islam yg membunuh orng kafir tak dikenekan qisas. Dalam soal mencederakan anggota juga akan dibalas perbuatan yg sama dan setimpal. Hala ini selari dengan surah al-Maidah ayat 45. Hukum Diat  Fasal 17 HKM menyatakan pembunuh dengan sengaja jika diberi maaf oleh waris akan dikenakan Diat(denda) Hal ini selari dengan mazhab Shafiee.Hukum Hudud berhubung dengan kesalahan zina,Qazaf,Mencuri, Minum arak dan Murtad. Sbgai cth kesalahan zina akan direjam sampi mati bagi yg tlh berkahwin dan disebat 100 x bagi yg belum berkahwin. Hal ini selari dengan surah anNur ayat 2 dan juga Hadith. Bagi kesalahan Qazaf akan disebat 80x sebatan.Bagi kesalahan minum arak akan disebat 40x sebatan. Hukum Ta’zir bagi kesalahan yg tidak dikenakan hudud dan qisas sprit mencuri tak cukup nisab akan dikenakan ta’zir. Cth akan diminta pulang smula barang yg dicuri atau digantung dileher dan di arak keliling kampong sebagai pengjaran.

Ø  Undang-undang Muamalah,
  • Ini berhubung dengan jual beli, riba, sewa, pinjam meminjam ada dinyatakan dalam fasal 30HKM. Cth disebut dengan nyata haramnya riba, tidak blh berniaga dengan orng gila.
Ø  Undang-undang Keluarga
  • Ini berhubung dengan perkahwinan,perceraian,wali talah dan sebagainya.Dlm hal ini semuanya selari dengan hukum Islam.
Ø  Undang-undang Keterangan dan Acara
  • Hal ini adalah berkaitan dengan syarat-syarat menjadi Sultan seperit mesti Islam, adil, pengampun,pemurah dan sebagainy. Disini dinyatakan juga hakim/ kadi dilarang menerima hadiah.
Penglibatan Ulamak dlm soal pentadbiran negeri disebut dengan nyata. Ulamak dan Kadi terlibat aktif dalam soal pertabalan, perkahwianan pemakaman seseorang raja/sultan. Meskipun pengaruh Islam amat ketara dalam hokum Kanun Melaka, masih terdapat banyak pengaruh Hindu dan adat Melayu yang bertentangan dengan Islam seperti perkara di bawah.
Ø  Undang-undang yang Tidak Selari Dengan Islam :
  1. Sultan berada di atas undang-undang  ( Konsep Devaraja)
  2. Hukuman qisas tidak dikenakan kepada sultan/ kerabat raja contohnya  Raja Muhammad telah membunuh Tun Besar, hukuman dibuang negeri.
  3. Hukuman hudud tidak dikenakan kepada sultan contoh  Sultan Mahmud telah berzina dengan isteri orang.
Ø  Mengamalkan Diskriminasi Dalam Undang-undang :
  • Tidak amalkan persamaan taraf,  ini kerana ada larangan memakai warna kuning, bina rumah seperti
Ø  Konsep Daulat dan Tulah :
  • Amalkan konsep pantang derhaka kepada raja/sultan walaupun memerintah dengan zalim.
·         Pengaruh adat Temenggung :
  • Mengikut Yusuf Hashim hanya 41% sahaja Hukum Kanun Melaka yang mempunyai Islam dan selebihnya pengaruh daripada Adat Temenggung.
 Kesimpulan
Walaupun HKM   diamalkan dengan meluas di Melaka dan menjadikan Islam sebagai  rujukan namun masih ada ruang yang bertentyangan dengan syarak.








Disediakan oleh,
Juriha Omar


Rujukan

http://www.slideshare.net/azlanmy73/bincangkan-sumber-sumber-awal-tentang-kesultanan-melayu-melaka

No comments:

Post a Comment